Regulacja zaworów
Poziom trudności - srednio-trudny gdy robisz 1 raz w zyciu :)
Regulacji zaworów należy w Suzuki DR650 dokonywać (wg serwisówki) co 6000 km. DR650 posiada 4 zawory (2 ssące i 2 wydechowe)
Zanim zaczniesz cokolwiek miej w swoim warsztacie:
szczelinomierz i zestaw kluczy (w tym dziesiątka najlepiej "fajkowa") i śrubokręt.
Zabieramy sie do roboty
Zdejmij siodło, odkręć bak i owiewki (przynajmniej tak, aby "wisiały" na kierunkowskazach i można
je było odsuwać by nie przeszkadzały). Jesli masz kopniak to scisnij go tak by tłok sprężył,
jeśli nie to przepchnij motocykl na biegu do oporu, a potem wykręć świece. Zdejmij dekle od komór zaworowych [Fot. 1 (1)],
odkręć śrubę "wizjera" [Fot. 1 (2)] oraz, jeśli bedziesz w
stanie, odkręć okrągły dekielek z napisem Suzuki [Fot. 1 (3)]. Bywa, że dekielek jest tak zakrecony, że ciężko
bez odpowiedniego klucza go odkręcić - ale obejdzie się ;)
Teraz musisz ustawić tłok dokładnie w Górnym Martwym Punkcie (GMP) czyli punkcie gdzie tłok jest skrajnie w górze podczas sprężania. To miejsce znajdujesz obracajac wałem tak by w "wizjerze" (pomocne lusterko) ukazała sie literka T. Kreska pod nią ma być w centralnej części wizjerka. Wałem mozna kręcić uzywając klucza nasadowego przez dekielek z napisem Suzuki (jeśli udało ci sie go odkręcić) lub nieznacznie popychać motocykl na biegu (ruchy sa minimalne).
Ponieważ jest to suw pracy (sprężanie - dlatego przed wykręceniem świec pisałem o wcisnieciu kopniaka/popchnieciu motocykla na biegu) więc wszystkie zawory są ZAMKNIĘTE (widać ze popchacze nie naciskają na zawory).
Moment ustawiania tłoka jest najważniejszy!
Luz zaworowy jaki należy ustawić to 0,08 - 0,13 mm (tolerancja) zarówno na zaworach ssących jak i wydechowych.
Zawory ssące (to te od tyłu motocykla ;)
Zacznijmy od nich. Blaszkę szczelinomierza należy wsunąć pomiędzy zawór, a śrubę regulującą [miejsce to pokazane na Rys. 1 (1)].
Poluzuj śrubę kontrującą (klucz 10) i z wsuniętym szczelinomierzem dokręć śrubokrętem śrubę regulującą,
w taki sposób aby blaszką szczelinomierza można było poruszać w obie strony ALE z oporem! [Rys. 2].
Dokręć śrubę kontrującą trzymając równocześnie śrubokrętem śrubę regulującą (aby się
nie obróciła podczas dokręcania) - Rys. 2. Następnie wyjmij szczelinomierz. Tu potrzebne jest nieco wprawy,
aby jedną ręką operować kluczem 10ką drugą śrubokretem i dodatkowo pilnować by szczelinomierz był w
szczelinie. SprawdĽ jeszcze raz czy blaszka wchodzi i porusza
się z oporem. Pilnuj też, aby lewy i prawy zawór miały luz możliwie identyczny.
Zawory wydechowe
Do nich dostęp jest BARDZO trudny z powodu owiewek, chłodnicy, ramy i całej masy plączących się
przewodów. Tutaj wykażesz się umiejetnościami ekwilibrysty! Możliwe że trzeba będzie odkręcić linkę
dekompresatora (jeśli masz DR na kopniaka), a może i sruby mocujące chłodnice do ramy (bez demontażu
całej chłodnicy!) - wszystko po to by mieć jako taki dostęp do zaworów wydechowych.
Zawory wydechowe można ustawić tak samo jak ssące albo z odrobinę większym luzem (wydechowe
bardziej się nagrzewają, przez co bardziej rozszerzają). Tak wiec ta sama blaszka szczelinomierza może chodzic z nieco mniejszym oporem.
Po wyregulowaniu możesz jeszcze pokręcić wałem, aby zawory popracowały następnie ustawić tłok w
Górnym Martwym Punkcie i sprawdzić szczelinomierzem luzy zaworowe. Jeśli jest OK to dobrze ;)
Zamontuj dekielki zaworowe (wytrzyj uszczelki i lekko posmaruj olejem silnikowym, aby nie
przywarły), śrubę wizjera, boczny dekielek, świece i reszte dupereli tak jak było.
Ciesz się bo właśnie masz w kieszeni ok 100 zł więcej ;)
|