Łożyska główki ramy

Poziom trudności - 5/10
Zużyte łożysko główki ramy może wpłynąć negatywnie na komfort jazdy, a czasem sprawić iż taka jazda jest niemożliwa. Najczęstszym objawem zużycia łożyska jest stukanie na nierównościach, efekt "shimmy" lub niepłynna praca kierownicy.
Ten artykuł opisuje jak w szybki sposób wymienić łożyska główki ramy. W artykule posługuje się Rys 1. i numerami na nim naniesionymi.

Przygotowanie
Łożyska główki ramy sprzedawane są w sklepach motocyklowych (typu Larsson itp) w kompletach z uszczelniaczem. Można je jednak kupić za znacznie niższa cenę w sklepach z łożyskami. Wymiary łożysk to 32005 (górne [5]) i 32006 (dolne [8]) - stożkowe. Litery stojące za numerem (np 32006JR) nie mają większego znaczenia. O ile łożyska nie są problemem (produkuje je kilka firm od czeskich po francuskie, niemieckie i japońskie) to o uszczeniacze jest trudno. Da sie jednak wykorzystać uszczelniacz ponownie o ile pracuje się delikatnie.

Do wyjęcia łożysk z ramy przyda się sciągacz do łożysk wewnętrznych (powyżej 3,5cm) ale można sie spokojnie bez niego obejść. Do wybicia łożysk używam odpowiednio zaostrzonego pręta

Rys. 1
Rys. 1

Do pracy rodacy...
Postaw motocykl tak aby przednie koło było w górze. Należy zdjąć koło i wszystkie rzeczy utrudniające prace (typu owiewki itp). Po poluzowaniu śrub trzymających lagi można je łatwo wysunąć. Następnie zdejmujemy górną półkę [2] wraz z kierownicą (kapsel trzymający - [1]) - na szczęście nie potrzeba odłączać kabli i linek :)
Po odkręceniu nakrętki mocującej łożyska [3] (specjalnym narzędziem lub po prostu przecinakiem) dolną półkę [10] wraz ze sztycą [7] można wyjąć.

Demontaż łożysk
Bierznie łożysk (Rys 1. [6] i [8 - narysowane razem z łożyskiem]) można wybić z główki ramy za pomocą pręta odpowiednio zaostrzonego - tak aby można było go "zaprogować" o bierznie. Wybijając trzeba to robić równomiernie z każdej strony aby bierznia nie "wcięła" sie. Miejsca gdzie tkwią bierznie należy oczyścić.
Trudniej jest usunąć łożysko [8] ze sztycy (dolna półka). Najlepiej uchwycić sztycę w imadło i wybijać łożysko przecinakiem. Uwaga!! Jeżeli chcesz użyć ponownie starego uszczelniacza [9] musisz tutaj operować ostrożnie aby go nie uszkodzić.

Montaż łożysk
Ważną rzeczą jest dobre nasmarowanie łożysk towotem. Smaru nie żałuj :)

Fot. 1
Fot. 1 - Wbita bierznia

Przed montażem nowe bierznie należy posmarować smarem od zewnętrznej strony (łatwiej je potem wyjąć) i wbić do główki ramy młotkiem (oczywiście mniejszą średnica do środka ;) ) Wbijając należy uważać aby bierznie nie pękły, a także robić to równomiernie, aby sie nie zacięły. Bierznie powinny wejść do samego końca - można sobie w tym pomóć używając starych bierzni dobijając nimi nowe łożyska.
Na sztycę dolnej półki wkładamy najpierw uszczelniacz [9], a nastepnie wbijamy łożysko [8] (większą średnicą w dół). By łatwiej wchdziło należy posmarować ;)

Po zamontowaniu obydwu łożysk montujemy dolną półkę. Na górne łozysko wchodzi uszczelniacz [4] i nakretka [3]. Nakretkę tą należy dokręcić tak aby łożysko pracowało lekko. Nie można przesadzić, ponieważ mozna uszkodzić łożyska lub bedą mniej żywotne. Następnie montujemy górna półkę [2]. Ponieważ przy odkręcaniu/dokręcaniu nakrętki [3] można ja nieco rozklepać przed założeniem górnej półki dobrze jest wyrównac zadziory na nakrętce pilnikiem.
Gdy wsyztsko jest OK montujemy lagi i całą resztę. Lagi należy dobrze przykręcić, ale uwaga - gwint w półkach ma swoje granice :) (siła: 2.5 - 3.9 kg*m (górne) 1.8 - 2.8 kg*m (dolne) )

Jazda próbna
warto jest przejechać się po zamontowaniu nowych łożysk. Odczujesz różnicę - nowe łożyska chodza bardzo lekko i płynnie - na początku trudno jest sie przyzwyczaić. Po pewnym czasie także łozysko moga zacząc stukać - oznacza to że się ułożyły i mozna je nieco dokręcić (odkręcic nieco kapsel [1] górnej półki i dokręcic nakretkę trzymającą [3]).


Powrót