Łożyska główki ramy
Poziom trudności - 5/10
Zużyte łożysko główki ramy może wpłynąć negatywnie na komfort jazdy, a czasem sprawić iż taka jazda jest niemożliwa.
Najczęstszym objawem zużycia łożyska jest stukanie na nierównościach, efekt "shimmy" lub niepłynna praca kierownicy.
Ten artykuł opisuje jak w szybki sposób wymienić łożyska główki ramy. W artykule posługuje się Rys 1. i numerami na nim naniesionymi.
Przygotowanie
Łożyska główki ramy sprzedawane są w sklepach motocyklowych (typu Larsson itp) w kompletach z uszczelniaczem. Można je jednak kupić za znacznie niższa cenę
w sklepach z łożyskami. Wymiary łożysk to 32005 (górne [5]) i 32006 (dolne [8]) - stożkowe.
Litery stojące za numerem (np 32006JR) nie mają większego znaczenia. O ile łożyska nie są problemem (produkuje je kilka firm od czeskich po francuskie, niemieckie i japońskie)
to o uszczeniacze jest trudno. Da sie jednak wykorzystać uszczelniacz ponownie o ile pracuje się delikatnie.
Do wyjęcia łożysk z ramy przyda się sciągacz do łożysk wewnętrznych (powyżej 3,5cm) ale można sie spokojnie bez niego obejść. Do wybicia łożysk używam odpowiednio zaostrzonego pręta
Do pracy rodacy...
Postaw motocykl tak aby przednie koło było w górze. Należy zdjąć koło i wszystkie rzeczy utrudniające prace (typu owiewki itp). Po poluzowaniu śrub trzymających lagi można je łatwo wysunąć.
Następnie zdejmujemy górną półkę [2] wraz z kierownicą (kapsel trzymający - [1]) - na szczęście nie potrzeba odłączać kabli i linek :)
Po odkręceniu nakrętki mocującej łożyska [3] (specjalnym narzędziem lub po prostu przecinakiem) dolną półkę [10] wraz ze sztycą [7] można wyjąć.
Demontaż łożysk
Bierznie łożysk (Rys 1. [6] i [8 - narysowane razem z łożyskiem]) można wybić z główki ramy za pomocą pręta odpowiednio zaostrzonego - tak aby można było go "zaprogować" o bierznie. Wybijając trzeba to robić równomiernie z każdej strony aby bierznia nie "wcięła" sie. Miejsca gdzie tkwią bierznie należy oczyścić.
Trudniej jest usunąć łożysko [8] ze sztycy (dolna półka). Najlepiej uchwycić sztycę w imadło i wybijać łożysko przecinakiem. Uwaga!! Jeżeli chcesz użyć ponownie starego uszczelniacza [9] musisz tutaj operować ostrożnie aby go nie uszkodzić.
Montaż łożysk
Ważną rzeczą jest dobre nasmarowanie łożysk towotem. Smaru nie żałuj :)
Przed montażem nowe bierznie należy posmarować smarem od zewnętrznej strony (łatwiej je potem wyjąć) i wbić do główki ramy młotkiem (oczywiście mniejszą średnica do środka ;) )
Wbijając należy uważać aby bierznie nie pękły, a także robić to równomiernie, aby sie nie zacięły. Bierznie powinny wejść do samego końca - można sobie w tym pomóć używając starych bierzni dobijając nimi nowe łożyska.
Na sztycę dolnej półki wkładamy najpierw uszczelniacz [9], a nastepnie wbijamy łożysko [8] (większą średnicą w dół). By łatwiej wchdziło należy posmarować ;)
Po zamontowaniu obydwu łożysk montujemy dolną półkę. Na górne łozysko wchodzi uszczelniacz [4] i nakretka [3]. Nakretkę tą należy dokręcić tak aby łożysko pracowało lekko. Nie można przesadzić, ponieważ mozna uszkodzić łożyska lub bedą mniej żywotne.
Następnie montujemy górna półkę [2]. Ponieważ przy odkręcaniu/dokręcaniu nakrętki [3] można ja nieco rozklepać przed założeniem górnej półki dobrze jest wyrównac zadziory na nakrętce pilnikiem.
Gdy wsyztsko jest OK montujemy lagi i całą resztę. Lagi należy dobrze przykręcić, ale uwaga - gwint w półkach ma swoje granice :) (siła: 2.5 - 3.9 kg*m (górne) 1.8 - 2.8 kg*m (dolne) )
Jazda próbna
warto jest przejechać się po zamontowaniu nowych łożysk. Odczujesz różnicę - nowe łożyska chodza bardzo lekko i płynnie - na początku trudno jest sie przyzwyczaić. Po pewnym czasie także łozysko moga zacząc stukać - oznacza to że się ułożyły i mozna je nieco dokręcić (odkręcic nieco kapsel [1] górnej półki i dokręcic nakretkę trzymającą [3]).
|